Bus maakt noodstop op Rijksstraatweg; een persoon naar ziekenhuis
Haarlem – Een bus van Connexxion heeft woensdagmiddag een noodstop moeten maken. De bus reed op de Rijksstraatweg in Haarlem Noord toen hij voor de Dekamarkt moest remmen voor een afslaande auto. Enkele passagiers raakten door de noodstop gewond. Diverse hulpdiensten kwamen ter plaatse om assistentie te verlenen. Update 20:35 uur
Een persoon is gestabiliseerd en overgebracht naar het ziekenhuis. Mensen die bij het kruispunt stonden merkten op dat de bus met een behoorlijke vaart aan kwam rijden en de auto er al even zou staan.
De politie heeft alle inzittenden van de bus gehoord en stelt een onderzoek in naar de exacte toedracht.
Update 20:35 uur:
Een politieagent laat weten dat het slachtoffer welke ter controle naar het ziekenhuis is overgebracht het goed maakt. Het slachtoffer heeft er geen letsel aan over gehouden.
Fotografie: Michel van Bergen
Gebeuren de laatste tijd wel rare dingen bij connexxion. Ach ja hun hoeven geen tachograafschijven te hebben als chauffeur. Konden ze gelijk kijken hoe hard zo een mafkees rijdt
Gister een chauffeur van connexxion die wel even gaat keren op de Rijksstraatweg en nu dit weer. Misschien wordt het toch eens tijd om te kijken of dergelijke mensen wel geschikt zijn om een bus te besturen. Hiermee bedoel ik natuurlijk NIET dat alle chauffeurs van connexxion een gevaar op de weg zijn, maar er zijn de laatste tijd wel veel incidenten met bussen van connexxion en zuidtangent.
Het is de achterlijke werkdruk die ontstaan is door het verplicht aanbesteden van het openbaar vervoer. Daarom worden rijtijden heel scherp gezet en daarom moeten de chauffeurs stevig doortrappen om een kopje koffie te drinken, even naar het toilet te gaan of om weer op tijd te zijn voor de volgende rit.
Veel oudere chauffeurd trekken dit niet meer, en die zijn vervangen door on-ervaren, maar wel goedkopere vervangers.
Let op mijn woorden: dit is het begin van nog veel meer.
Ligt het in dit geval aan de buschauffeur, of misschien aan de automobilist die onverwacht afslaat??!! Makkelijk oordelen zonder de situatie te kennen. Volgens sommige mensen is het altijd de schuld van de buschauffeur.
We kunnen wel zo klagen over Connexxion maar voorlopig is er rondom Haarlem altijd voldoende openbaar vervoer en natuurlijk ontstaan er wel eens vervelende situaties maar dat gebeurt met elke vorm van vervoer. Ik ben het met bovenstaande schrijver helemaal eens. Laten we het erop houden dat de chauffeurs erg hun best doen om het iedereen naar de zin te maken en soms gaat het fout maar hoeveel fouten maken we zelf in de auto, op de fiets, scooter en als voetganger?
Ach, en ik zal wel weer het een en ander over me heen gaan krijgen, maar ik heb het al vaker hier gezegd.
Zowel de bussen van connexion en de zuid-tangent denken dat ze overal waar ook maar iets van een afgescheiden busbaan/strook ligt, dat ze meteen van jetje kunnen gaan.
En dit met alle gevolgen van dien.
Om een voorbeeld te noemen, als een automobilist te hard rijdt, kost hem dat een hoop centjes.
Als een vrachtwagenchauffeur te hard rijdt, kost hem dat nog meer centjes. (en danwel omdat de justitie-kapstok zegt dat een vrachtwagen veel zwaarder is en dus veel meer schade kan aanrichten aan mens en machine).
Nu is een bus in mijn ogen een veredelde vrachtwagen en zal dus in de catagorie vrachtwagens vallen qua gewicht.
Waarom wordt er dan niet meer en misschien harder opgetreden tegen buschauffeurs die denken dat ze altijd maar gas kunnen geven.
Want zoals al eerder op deze site bij diverse items over bus-ongevallen vermeld, de ernst is vaak groter dan bij een “gewoon” ongeval.
Als een auto als een moordwapen gezien kan worden, moeten we de bus dan voortaan maar als een soort allesvernietigende tank gaan zien?
Mijn oproep aan de heren en dames die een bus besturen, kijk eens wat vaker op je snelheidsmeter en niet op de klok!?
En tevens een oproep aan de heren en dames die graag met een lasergun achter een boom gaan staan, controleer eens op de snelheid van de bussen!? (op de openbare weg EN de vrije busbanen!!)
En voor de duidelijkheid voor de azijnzeikers, HIERMEE BEDOEL IK NIET DAT ALLE CHAUFFEURS COUREURS ZIJN!!!
Ik heb het gezien en de auto sloeg zo af, zonder echt op te letten. Ik ga elke dag met de bus naar mijn werk toe en rij hier altijd. Ja ze rijden soms hard, maar wel oplettend. Enne over die andere die wilde draaien, dat was iemand van een school/zwemvervoer en geen chauffeur van connexxion zelf. Dus daar kan niks over gezegd worden vind ik.
principe moet je altijd voldoende afstand houden. Ondanks dat een auto afslaat. Snap het nu ook niet meer, bovenaan staat dat de auto al enige tijd stond. Lacuna hierboven zegt dat ie ineens afsloeg. Blijf erbij, die rijkstraatweg is gevaarlijk met 50 km/u. En er zijn een heleboel automobilisten die op het allerrrrrrrrrlaatste moment pas hun richting aangeven!
En ook bussen krijgen gewoon de boetes binnen, en als ik me niet vergis zijn die een stuk hoger als voor een gewone auto omdat je ‘beroepschauffeur’ bent.
vanmiddag ook bijna aangereden door zo een klote bus.
ik had voorrang kwam netjes aan fietsen en zag al dat hij veelste hard reed om te stoppen gewoon keihard doorrijden en ook nog even leuk toeteren terwijl hij moest stoppen.
asociale *** buschauffeurs.
Laat die mensen is een cursus doen of ga ze lekker boetes uitdelen.
als je keer zo licht fietst krijg je meteen boete.
als je een keer te hard rijd krijg je boete
en voor die bus chauffeurs Hoo maar die rijden net zo hard door.
Ik wil graag een reactie geven over die opmerking hierboven dat wij asociale buschauffeurs zijn. Ik rij zelf dagelijks op een streekbus, en zie de hele dag fietsers bewust vele overtredingen maken, door rood licht rijden, niet de hand uitsteken, altijd voorrang nemen, op de stoep rijden etc. Niet dat ik me hier aan stoor, want dit is al jaren al een gewoon goed geworden in Nederland, en ondanks dat ik veel collega’s tegen kom op een dag, zie ik zelden van deze mensen dat ze een overtreding maken. Dus wie is er hier a-sociaal?
Het is zo makkelijk om iets te roepen terwijl je er niet bent geweest. Ik was er ook niet bij en kan dus niets zeggen over DIT ongeval, maar ik ben het zo met Mart Boskoop eens over het gedrag van fietsers! Ik vind het knap dat hij zich hier niet aan stoort, mij stoort het mateloos!!! Maar ook bestuurders van auto’s kunnen er wat van. Richtingaanwijzer???? Moet ik die gebruiken dan??? En busschauffers rijden ook wel eens te hard. Dus we doen het met z’n allen. Maar zeker niet alleen de buschauffeurs!
@ mart.
Laat het even duidelijk zijn.
Ik fiets niet door rood, steek altijd me hand uit , geef voorrang waar dat moet, en fiets altijd op de daar voor bestemde plek.
En ik zeg niet dat jij een asociale bus chaffeur bent maar de meeste wel.
Die gene die in de bus zit moet de roete kennen weet waar hij voorrang moet geven en waar hij het krijgt. hij weet hoe hard hij moet rijden. en daar kunnen ze zich blijkbaar niet allemaal aan houden en dan gek vinden als iemand boos op ze word NOU ik vind dat niet zo gek als ik die bus chauffeur was tegen gekomen van vanmmidag had ik ook graag even met hem gepraat want in zijn bus voelt hij zich heel groot en sterk maar daar buiten ook????
Jammer dat er altijd zo op de buschauffeurs afgegeven wordt, elke keer als er wat met een bus gebeurd komt het in het nieuws, ze zouden eens alle ongevallen met auto’s in het nieuws moeten brengen. Dan valt het ineens mee hoeveel bus incidenten er zijn. Daarbij komt ook nog eens dat de kilometer/ongeval verhouding bij een bus vele malen lager ligt dan bij een auto.
@meneer voor jou: blij te horen dat ik niet de enige ben die nooit door rood fietst enz. Maar wij behoren echt tot de minderheid!!!! Je moet zelfs oppassen dat je niet van je fiets af gereden wordt als je stopt voor een rood licht! Dus laten we nou niet zo idioot reageren en alles bij de buschauffers neerleggen. Kijk ook eens naar een programma als blik op de weg. Gevaarlijke idioten vind je overal op de weg, auto, fiets, bus, motor, brommer, maakt niet uit. Als we nou eens zouden beginnen met rekening met elkaar te houden en respect voor elkaar te hebben. Dan zou het al meteen een heel stuk beter gaan.
Ik probeer niet alle bus chauffeurs neer te leggen maar sommigen moeten ze echt aanpakken of lekker ontslaan want die zijn een gevaar op de weg.
en ik weet dat zoals jij het zegt (gevaarlijke idiooten) zijn maar de laatste tijd zijn er veel dingen met bussen en ik vind dat ze daar maar is op moeten gaan controleren.
en nogmaals niet elke bus chauffeur is zo want er zitten ook goede bij maar ook een hoop slechten en die moeten is een cursus gaan doen of een andere baan gaan zoeken.!