Scooters voor Brandweer Kennemerland voor het uitvoeren van controles
Kennemerland – De afdeling Pro-actie en Preventie heeft zes nieuwe scooters in gebruik genomen. De scooters worden ingezet voor het uitvoeren van brandpreventiecontroles in alle gemeenten van Veiligheidsregio Kennemerland. Brandweer Kennemerland doet meer dan alleen branden blussen. De afdeling Pro-actie en Preventie is actief op het gebied van brandveiligheid.
Preventiecontroleurs controleren en rapporteren het brandveilig gebruik van een gebouw. Dit gebeurt aan de hand van de gebruiksvoorwaarden uit het bouwbesluit 2012. De preventiecontroleurs voeren per jaar ongeveer 3.600 controles uit.
Binnen Pro-actie werkt men aan het wegnemen van structurele oorzaken van onveiligheid. Dit betekent in het bijzonder advisering op het terrein van ruimtelijke ordening en infrastructuur. Vroegtijdige signalering kan het ontstaan van mogelijke risico’s voorkomen.
Adviseurs van de afdeling Pro-actie en Preventie geven advies aan de tien gemeenten binnen Kennemerland op vraagstukken over brandveiligheid. Een steeds belangrijkere taak is voorlichting, onder andere op basisscholen en aan senioren. Via voorlichting over brandveiligheid aan burgers en bedrijven wordt geprobeerd de bewustwording van de eigen verantwoordelijkheid voor brandveiligheid te vergroten.
Fotografie: Jeffrey Koper, Brandweer Kennemerland
Brandweer Kennemerland heeft onlangs (onder andere fijnstof) vervuilende benzine scooters in ontvangst genomen. Hoe bedoel je “overheidsinstantie heeft een voorbeeldfunctie” ?
Terwijl elk brandweerkorps in Nederland overstapt op elektrische scooters, gaat Kennemerland nog gewoon op benzine scooters rijden. Wat zou hen er nu toe brengen om af te wijken van de huidige trend in Nederland?. Hoop er ooit achter te komen. De IJmond heeft een probleem v.w.b. een toenemende luchtverontreiniging, zie dit artikel Het is dus, in dit opzicht, volkomen onlogisch om deze keuze te maken. Er zijn tenslotte hele goede alternatieven, zoals elektrische scooters. Een elektrische scooter is schoon (zeker in combinatie met zonnepanelen), snel, stil, rijdt goedkoop (100 km rijden voor €0,50) en heeft zo goed als geen onderhoud nodig. Alleen de banden en remmen slijten. De afschrijving van de accu is ongeveer €250,- per jaar. Er zijn inmiddels e-scooters verkrijgbaar met een actieradius tot 140km en hebben uitneembare accu’s. Dankzij uitneembare accu’s en een extra accu onder lading, heb je 100% van de tijd de scooter tot je beschikking.
Meld deze reactie