Fietser schrikt van naderende Zuidtangentbus en botst op houten paaltjes
Haarlem – Een fietser is in de nacht van zaterdag op zondag gewond geraakt bij een val in Haarlem. De man fietste hard op de J.J. Hamelinkstraat. Bij de kruising met de Schalkwijkerstraat schrok hij van een naderende bus van de Zuidtangent. De man probeerde de bus te ontwijken en botste daardoor op enkele houten paaltjes. De buschauffeur zag het gebeuren en stopte.
In afwachting van de ambulance ving hij het slachtoffer in zijn bus op. De fietser raakte gewond aan zijn bovenarm en werd overgebracht naar een ziekenhuis. De passagiers van de Zuidtangent konden overstappen op een passerende lijnbus.
Fotografie: Michel van Bergen
Dat is zeer netjes van die busschauffeur.
Tis inderdaad netjes van die chauffeur, maar laten we eerlijk zijn.
Dat de fietser schrok kan ik me ook wel iets bij voorstellen, want laten we eerlijk zijn er zijn chauffeurs bij (en ik zeg niet deze, want dat weet ik niet). Maar er zitten er tussen die denken dat een “vrije” busbaan gelijk staat aan een stuk circuit ofzo.
Wel eens gekeken of gezien hoe hard de heren (en dames) racen op bijvoorbeeld het stuk aan de Europaweg?
Ik heb er één keer ingezeten in zo’n bus, en ik ben helemaal niet bang uitgevallen, maar ik heb toch echt gekeken of er niet héél toevallig ook veiligheidsgordels in die bus zaten.
Ben zelf buschauffeur en rijdt geregeld op de Zuidtangent en niet al mijn collega’s zijn aan het racen op de baan mijn antwoord is dan ook aan Marco DE BESTE STUURLUI STAAN NOG STEEDS AAN DE WAL !!!!
ik heb het ook gezien dat de te hard reden
en wat de veiligheids gordels betreft
dat hebben ze alleen voor rolstoelen midden in de bus
die worden nooit gebruikt jammer weer
Hij zecht toch sommige en dus niet dat ze allemaal tehard rijden, en sommige rijden idd daar met 70a80km/h overheen wat gewoon weg tehard is.
@Fred
Meen toch te weten dat je voordat je buschauffeur wordt een test moet doen m.b.t begrijpend lezen Fred. (Heb hem kort geleden zelf gedaan namelijk).
Maar zoals JAJAJA al zegt, ik heb/had het over een aantal (dat betekent dus niet alle) buschauffeurs m/v .
Feit blijft gewoon dat de busbaan op sommige plaatsen voor racebaan wordt aangezien, getuige het toch wel grote aantal ongelukken in een vrij korte tijd, met als absoluut dieptepunt het dodelijke ongeval ter hoogte van het Kennemer Gasthuis (voorheen E.G.).
En dan nog het grote aantal (ernstige) ongelukken bij het VNU-gebouw. Met de gedachte, wij zijn bus, wij hebben voorrang, dus dat PAKKEN we dan ook, terwijl er regelmatig mensen zijn die helaas NIET meer zo snel kunnen oversteken.
ga elke dag met de bus naar m’n werk, en zie elke rit wel een paar voetgangers of fieters de weg opschieten zonder tekijken ! dus het zijn echt niet altijd de chauffers. en vooral bij het centrum en de europaweg, steken over zonder tekijken en muziek op hun oren.
@ineke
Goedzo, nu nog een keer alles teruglezen en dan met name het stukje BEGRIJPEND lezen nog een keer in je hoofd nemen.
Ik heb/had het niet over ALLE chauffeurs, en idd niet al het overstekende wild let altijd goed op. Maar, en let nu goed op, De voetganger en fietser is voor de wet nog altijd een zogenaamde zwakke verkeersdeelnemer. En wanneer iemand een gemotoriseerd voertuig bestuurd (bus, vrachtwagen/auto/motor) wordt er van die bestuurder ook verwacht dat hij of zij altijd allert is op onverwachte situaties. En dan zeker bij de door jou als voorbeeld genoemde gebieden zoals het centrum en de europaweg.
Feit blijft gewoon, en dat zal je dan ook moeten beamen als dagelijks gebruiker van de bus (zuidtangent), dat er chauffeurs tussen zitten die denken dat een vrije busbaan gelijk staat aan een circuit.
l rest my case
Wat is het toch leuk om dit allemaal te lezen. Echter vergeet men dat deze chauffeur is blijven staan en de persoon heeft geholpen. Waar ook overheen wordt gelezen is dat deze man HARD aan het fietsen was, dus waarschijnlijk ook niet echt goed oplette en dat hij schrok van de naderende bus op de Schalkwijkerstraat.
Voor Marco. Je hebt helemaal gelijk om te zeggen dat de fietser/bromfietser en voetgangers “zwakkere”deelnemers zijn. Maar zoals je weet geldt dit niet voor het aantoonbaar als het niet de schuld van de bestuurder is van de bus/auto/vrachtwagen enz. enz.
Ook wordt er de opmerking gemaakt van “wij zijn de bus, dus dat pakken we ook”Als de bussen voorrang hebben dan moeten ze ook voorrang krijgen. Ongetwijfeld doet iedereen dat ook als hij of zij in de auto zit op vrachtwagen, dus opmerking slaat nergens op.
Zo nu ook even wat anders;
Hebben jullie wel eens opgemerkt dat er op sommige plekken op de weg LIJNBUS staat. dit houdt in dat daar alleen de LIJNBUS mag rijden of de hulpdiensten en geen andere auto’of fietsers of voetgangers. En ja als er dan iets gebeurt op de busbaan wie krijgt dan de schuld de chauffeur, maar helaas wie heeft daar NIKS te zoeken; die persoon met de auto, fiets of die lopend is. Dus voordat de chauffeur weer de schuld krijgt kijk dan eerst even verder.
Oh ja Marco.
Dit is een stukje opmerking van jou:
Ik heb er één keer ingezeten in zo’n bus, en ik ben helemaal niet bang uitgevallen, maar ik heb toch echt gekeken of er niet héél toevallig ook veiligheidsgordels in die bus zaten.
Maar de bus moest waarschijnlijk doorrijden omdat hij anders niet op tijd was, en als dat zou was dan zou je zitten mopperen en klagen en dan is het weer de schuld van de chauffeur, omdat jij te laat kom. Als je op tijd ben dan klaag je niet. Mat andere worden niet zeuren en anders gaan lopen.
ook ik maak regelmatig mee dat er veel te hard word gereden in de zuidtangent.
heb 1 keer meegemaakt dat de bus plots moest stoppen op de gedempte oude gracht toen een fietser plots overstak en volop de remmen moest. toen reed de bus denk ik 40, en dan maak je al een behoorlijk harde klap, laat staan als je nog harder gaat.
die buschaufeurs veel harder aanpakken hoevaak is er al iemand dood gereden door een zuidagentbus!!? aanpakken dus