Vrouw remt voor verkeerslicht en wordt geramd door vrachtwagen
Haarlem – Op de Westelijke Randweg zijn maandag aan het einde van de middag een vrachtwagen en een personenauto met elkaar in botsing gekomen. De bestuurster van de personenauto trapte op de kruising ter hoogte van de Pijlslaan dermate hard op de rem voor het oranje verkeerslicht dat de vrachtwagen erachter met geen mogelijkheid meer op tijd kon stoppen.
Ondanks de harde klap liepen de inzittenden van de auto, twee volwassenen en twee kleine kinderen, gelukkig geen verwondingen op. Na een controle in de ambulance zijn de vier inzittenden met twee ambulances naar het ziekenhuis overgebracht voor verdere controle.
De vrachtwagen en de personenauto zijn aan het begin van de avond weggesleept. Door het ongeval was een rijbaan tijdelijk afgesloten wat voor het nodige oponthoud zorgde.
Fotografie: Michel van Bergen & Rowin van Diest
Volgens mij is het bij les 3 van je opleiding B-rijbewijs: kijk in je spiegels
voor je remt en schat in of het verantwoord is om te remmen.
In het geval dat er een vrachtwagen achter je rijd, niet! De eventuele
bekeuring voor door rood rijden is dan goedkoper dan de schade.
Heb er daar al verscheidene auto’s met een katterug ( krom dak ) gezien die
door een vrachtwagen zijn aangereden, met whiplash en arbeidsongeschiktheid
van de bestuurder tot gevolg.
Er is daar zelfs een keer een Mini door een tankwagen overreden
onder dezelfde omstandigheden. Resultaat hoef ik U niet te vertellen.
Zonde van die (zover ik kan zien) vrijwel nieuwe trekker.
Sommige mensen zijn zo panisch van die roodlichtcamera’s dat ze inderdaad vol op de rem gaan staan als het licht op oranje springt. Veel mensen beseffen niet dat de tijd dat het licht op oranje blijft staan is afgestemd op de maximale snelheid (4 seconden bij 70 km/uur). Tijd zat dus als je te dicht bij het stoplicht bent om nog normaal te remmen.
“Justin” iedereen heeft bepaalde regels moeten leren voor het behalen van het rijbewijs.
Nu wordt de schuld dus door jou afgeschoven naar de bestuurder van de BMW.
Iemand die waarschijnlijk zich gewoon aan de regels houd en de maximale snelheid van 70 rijdt, ziet het stoplicht op rood springen en remt hiervoor af. Maar de vrachtwagen chauffeur die het te laat zag en een langere remweg nodig had is dus hierbij niet schuldig nadat hij de BMW had geraakt. Dus u advies is gewoon door te rijden door het rode verkeerslicht. Kosten bedragen €. 180,00. Ik als vrachtwagen chauffeur krijg dus van u een vrijbrief dat wij geen voldoende afstand meer hoeven te houden ?? Nee u redenering slaat nergens op.
De betreffende vrachtwagen chauffeur is geheel schuldig aan dit ongeval, heeft niet voldoende (rem) afstand bewaard en hoopte waarschijnlijk het stoplicht nog te kunnen halen en had niet verwacht dat de BMW wel zou stoppen !
@Justin de fout ligt niet bij de bestuurder van de BMW, deze stopte voor een verkeerslicht. De fout ligt bij de vrachtwagen chauffeur als deze voldoende afstand had gehouden dan had hij op tijd kunnen remmen.
Afstand houden is een les wat velen nog moeten leren!
Jongens…oordeel eens niet als je niet weet hoe het zit…je kan zo niet weten wie van beiden fout zat.
Dit moge duidelijk zijn.
anticiperen
[regelmatig werkwoord]• vooraf rekening houden met wat er kan gebeuren
vb:je moet goed anticiperen in het verkeer
Dan zouden vele ongelukken kunnen worden voorkomen.
Maar het lijkt wel een trent om dit vooral niet te doen. Te veel haast, niet handsfree bellen, sms’s, nav systeem lezen en dat allemaal onder het rijden. Tja!!!
@Marielle het is niet zo moeilijk. Als iemand remt voor een verkeerslicht en de achterligger knalt erop dan heeft hij geen afstand gehouden. Bepaald geen rocketscience.
Als het stoplicht op oranje staat en je moet volop in de remmen, dan hoor je door te rijden.
Misschien had de vrac htwagen ook meer afstand moeten houden, maar ook zeker van de BMW bestuurder is dit niet erg handig om zomaar in eens boven op je rem te gaan staan.
Ik ben het er sowieso niet mee eens dat als je achterop klapt jij altjid fout bent…
Op de randweg staan de stoplichten te kort op oranje.
Heb al een paar keer een boete voor het door rood rijden gehad terwijl hij vlak voor ik aan kwam op oranje sprong. Je kon het nog net zien.
Een andere optie is je gaspedaal intrappen en hopen dat je er net voorbij bent voor hij op rood springt maar dan heb je er één te pakken voor te hard rijden.
Eerlijk gezegd vind ik het zowiezo een melkkoe, er rijd vrijwel nooit iemand(expres) door rood op de randweg.
Er zijn in mijn omgeving al een hoop mensen die zich netjes aan de verkeersregels houden maar toch een brief van de acceptgiro brigade in de bus hebben ontvangen door die situatie.
In dit geval weet ik niet wat er gebeurd is maar ik kan me voorstellen dat je na een paar boetes flink op je rem trapt.
Bij Halfweg heb ik dat vaak…dat je bijna bang wordt dat het verkeerslicht op oranje gaat…want dan moet je hard op de rem gaan staan. En daar rijden ook vaak vrachtwagens.
Stoplichten met timers (zoals de nieuwe fietsers verkeerslichten) zouden misschien een oplossing zijn, zie je continu hoe lang je nog hebt om door te rijden.