Groot alarm voor auto te water langs Boerhaavelaan in Schalkwijk

Geschreven door Rowin van Diest op dinsdag 12 juli 2011

Haarlem – De hulpdiensten hebben in de nacht van maandag op dinsdag groot alarm geslagen nadat een auto te water was geraakt langs de Boerhaavelaan. Rond kwart voor twee reed de auto met daarin twee inzittenden over de Boerhaavelaan en schoot tussen twee bomen door de sloot in.
Update: 13:30 uur

De brandweer rukte met groot materiaal uit, waaronder twee duikwagens, een uit Haarlem en de ander uit Velsen. Een van de jongens wist uit het raam van de auto te klimmen en ontfermde zich over zijn vriend die bewusteloos in de bestuurdersstoel lag. Hij wist ook hem te bevrijden uit het inmiddels zinkende voertuig. Een getuige van het incident heeft de hulpdiensten gealarmeerd en sprong het water in om de jongens te hulp te schieten.

Wonder boven wonder raakte de twee niet gewond en kwamen na de controle in het ziekenhuis kijken naar de zwaar beschadigde auto. Het bergingsbedrijf is nog tot diep in de nacht bezig geweest om de auto uit de sloot te krijgen. Voor de eerste takelwagen lag de auto te ver in de sloot, waarop een andere takelwagen erbij werd geroepen. Nadat deze wagen uiteindelijk was aangekomen was de auto binnen een half uurtje uit de sloot gehaald.

De politie zal een onderzoek instellen naar de exacte toedracht van het ongeval.

Update:
De twee inzittenden, een 24-jarige Haarlemmer en een 24-jarige man uit Vijfhuizen, zijn door de politie beide gearresteerd omdat onduidelijk was wie de bestuurder was. Een blaastest wees uit dat beide jongens teveel alcohol gedronken hadden.

De 24-jarige Haarlemmer bleek de bestuurder te zijn geweest. Zijn rijbewijs is ingevorderd en hij kreeg een rijverbod van 11 uren. Beiden mannen zijn na verhoor weer in vrijheid gesteld. De politie maakt proces-verbaal op.

Fotografie: Rowin van Diest & Rein van Lierop

  1. Marco
    12 juli 2011 op 06:11 | #1

    Het zal wel een kwestie van veel snelheid en een auto die groter is dan je ego.
    Gelukkig geen gewonden of erger, het had echter ook heel anders af kunnen lopen.
    Zeker gezien de snelheden die vooral ’s nachts gehaald worden op de boerhavelaan.

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  2. Gizu
    12 juli 2011 op 12:31 | #2

    toegesnelde brandweerliede??ze kunne wel een verhaal dervan make want ik was de water in gespronge en heb ze allebei gered zonder de TOEGESNELDE brandweerliede….jah jah 112

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  3. Lars
    12 juli 2011 op 13:27 | #3

    Ik was de bijrijder en in het verhaal zitten absoluut wat fouten. Laat ik hier verder maar niet op in gaan en blij zijn dat het zo is afgelopen als het is afgelopen!
    Gizu ik wil jou ontzettend bedanken dat je het water in bent gesprongen en mij geholpen hebt hem naar de kant te slepen 1000 mal dank!
    Gelukkig heb ik hem uit de auto weten te krijgen en op t dak te leggen eerst want hij was bewusteloos!
    Maar inderdaad Gizu wat je zegt de hulpdiensten waren er pas toen hij op de kant lag!

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  4. H.N.
    12 juli 2011 op 13:32 | #4

    Hallo Gizu,
    Je verhaal klopt, hartstikke bedankt voor het redden van mijn zoon en zijn vriend!
    Het gaat goed met ze.
    Via de politie zullen zij je ook nog bedanken, fantastisch.

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  5. ..
    12 juli 2011 op 16:38 | #5

    rijbewijs werd ingevorderd + rijontzegging 11 uur?? je mag toch sowieso niet meer rijden als je geen rijbewijs hebt…. lijkt me langer dan 11uur.

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  6. Mike
    12 juli 2011 op 17:23 | #6

    tja was kan ik zeggen eigen schuld alleen jammer dat je dan speelt met het leven van je passagier:D
    Kosten van uitrukking en berging ook maar verhalen op de bestuurder :)

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  7. hoi!!!
    12 juli 2011 op 17:36 | #7

    @..
    Dat is al eerder gevraagd, in dit geval mag je ook niet fietsen

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  8. Lars
    12 juli 2011 op 18:27 | #8

    Dat drank verhaal is zwaar uit zn verband gerukt net als er dat er meerdere aspecten aan het verhaal niet kloppen!

    “Rond kwart voor twee reed de auto met daarin twee inzittenden over de Boerhaavelaan en schoot tussen twee bomen door de sloot in.”

    9de foto op deze site zie je hoe de boom er aan toe was maar we reden er tussen door beetje tegenstrijdig.

    Buiten dat ik zat niet boven toegestaane promilage we hadden gewoon even hapje gegeten en inderdaad wel een drankje gedaan maar geen abnormale hoeveelheden gewoon een wijntje bij het eten.

    En dan nog het feit dat ik als een halve crimineel in de boeien geslagen werd en in de politie auto gegooid werd, waarna ik vervolgens in een wacht celletje kon gaan zitten in mn nog zeiknatte kleding op de koudehoorn.

    @mike vind het wel makkelijk om meteen maar te roepen eigen schuld terwijl bovenstaande feiten niet eens kloppend zijn!

    maar goed uiteindelijk is dat niet hetgene dat van belang is we zijn er heelhuids uit godzijdank.

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  9. Lars
    12 juli 2011 op 18:28 | #9

    ik was overigens de passagier

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  10. Lars
    12 juli 2011 op 18:40 | #10

    Ik zie dat een groot deel van het verhaal al aangespast is en wel kloppend gemaakt is mijn excuses.

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  11. Arie
    12 juli 2011 op 19:50 | #11

    De hulpdiensten waren er wel laat zeg.., nee, dan jullie…, veel beter bezig, lekker snel de sloot in.., maar die hulpdiensten.., slecht zegggg…,
    Zeik toch niet altijd zo op de hulpdiensten.. wees blij dát ze nog komen voor eigen schuld dikke bult zaken.

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  12. karel
    12 juli 2011 op 20:30 | #12

    11 uur rijverbod. Heb je een aardige slok op. Zie lijste.

    741 – 805 ug/l9 uur rijverbod 11 uur rijverbod beginnende bestuurder
    806 – 870 ug/l 10 uur rijverbod 12 uur rijverbod beginnende bestuurder

    871 – 935 ug/l 11 uur rijverbod 13 uur rijverbod beginnende bestuurder

    235 ug/l strafbaar

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  13. wijkse
    12 juli 2011 op 21:27 | #13

    @Arie….
    Misschien moet jij ff wat indimmen……
    Voor die jongens heeft het waarschijnlijk, voor hun gevoel, veel langer geduurd dan in werkelijkheid het geval is…..

    En hoezo eigen schuld dikke bult?! Weet jij de oorzaak van dit ongeval??
    Niet elke zin geloven in de krant….

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  14. Lars
    12 juli 2011 op 21:54 | #14

    Ben absoluut blij dat het gelopen is zoals het gelopen is en @ Arie niemand heeft gezegd dat de hulpdiensten er laat of te laat bij waren die waren in man en macht uitgerukt en tis fantastisch dat ze er ook echt wel snel waren.

    Alleen zijn ze niet degene geweest die ons de auto uit gehaald hebben, maar hebben ons fantastisch opgevangen toen we aan de kant kwamen.

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  15. Marco
    13 juli 2011 op 09:36 | #15

    @wijkse
    Hoezo moet arie indimmen?

    Uit bovenstaand stuk en de “verklaring” van Lars is toch in elk geval duidelijk dat Drank/Alcohol toch wel een van de hoofdoorzaken is geweest.
    En of dat dan een biertje/wijntje of borreltje is geweest doet niet ter zake.

    Waar ik in dit hele verhaal respect voor heb is het feit dat er in dit geval een omstander (Gizu) het water in is gegaan om hulp te bieden waar dat nodig was.
    Maar wederom, als er geen drank in het spel was, was ook dat naar alle waarschijnlijkheid niet nodig geweest………..

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  16. someone
    13 juli 2011 op 10:58 | #16

    allemaal leuk die reacties van de mensen waar het om gaat en de passagier maar dan kan je ons ook wel vertellen hoe het gebeurd is!!! hoe is de auto daar beland,te druk met bellen,praten,te hard gereden??? dat is nog iets wat hier mist…

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  17. Starduck
    13 juli 2011 op 11:51 | #17

    @wijkse
    Nee, oorzaak is uit het artikel niet op te maken, maar een auto die bij een eenzijdig ongeval spontaan het water in rijdt, geeft natuurlijk wel te denken…

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  18. Arie
    13 juli 2011 op 15:32 | #18

    Nee, ik moet niet indimmen.., Dit is is meer dat een ongelukkige omstandigheid in het verkeer. Je familie zal er maar net fietsen. Als het een eenzijding ongeval is dan is het al gauw eigen schuld. Ik zie niet waar die bomen er iets aan kunnen doen.
    Ik zag ook niet een directe klacht naar de hulpdiensten, maar de suggestie “Ze waren er pas toen…” spreekt voor zich. @Lars, Ik snap je, maar dan had het leuker geklonken als je had gezegd van: Gizu had ons al op de kant nog voordat de hulpdiensten.., Ik begrijp nu van je dat je dát bedoelde. Los van alles.., fijn dat jullie er ongeschonden uitgekomen ziijn.., tuurlijk.

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  19. Lars
    13 juli 2011 op 16:35 | #19

    Speculeer maar raak, maar de stuurstang begaf het waardoor de auto als een ongeleid projectiel begon te slingeren.

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  20. someone
    13 juli 2011 op 17:04 | #20

    als je 50 rijdt kan je makkelijk een noodstop maken!

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  21. rob
    13 juli 2011 op 21:32 | #21

    het enige wat is zeg. Is dat als je stuurstang het begeeft dan kan natuurlijk een noodstop maken, maar dan is er als nog geen houden aan. en wie weet was het wel slechter afgelopen.

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  22. nel
    14 juli 2011 op 11:02 | #22

    @Mike
    @mike

    je moet niet oordelen als je het verhaal niet weet
    hij is er toch zelf bij in gestapt
    en niemand doet zoiets expres
    en waar betalen we belasting voor dan
    om geholpen te worden toch
    plus dat ze te laat kwamen , fijne hulpdiensten

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  23. nel
    14 juli 2011 op 11:05 | #23

    @karel
    @arie

    dit is bij lange na nit het geval
    klopt geen hout van
    oordeel toch niet meteen
    zelf zeker nooit wat gedaan wat niet mag heilig boontje

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  24. nel
    14 juli 2011 op 11:09 | #24

    @someone
    @someone

    je weet niet waar je over praat , oordeel dan niet
    er was totaal geen spraken van bellen te hard rijden
    en sinds wanneer mag je niet meer praten in een auto
    dan mag je ook de radio wel uitzetten
    er was sprake van een stoeprandje

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  25. Juffie
    14 juli 2011 op 13:03 | #25

    @Lars: Ik zeg niet dat ik niet geloof dat het verhaal niet klopt, maar ik kan me ook niet voorstellen dat de politie je zomaar voor de gezelligheid en zonder reden arresteert? Kan me ook heel goed voorstellen dat mensen sceptisch zijn over de oorzaak van het ongeval. Kennelijk gaf de uitslag van de blaastest aan dat je teveel gedronken had?!
    Dingen die mij vreemd over komen zijn de onduidelijkheid wie de wagen bestuurde? Lijkt mij dat dit heel makkelijk duidelijk moet zijn toch?? Hoe hard reed je eigenlijk toen de stuurstang het begaf?

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  26. Mike
    14 juli 2011 op 17:35 | #26

    @nel
    Misschien niet goed opgelet?

    wij betalen geen belasting voor het uitrukken voor de hulpdiensten
    daar krijgen ze subsidie voor.
    Alleen ben ik van mening dat als je door je eigen fout ( in dit geval alcohol ) een ongeluk krijgt je moet betalen.

    En dat van de stuurstang trek ik ook in twijfel omdat de voorwielen gelijk staan.

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  27. Sammy
    14 juli 2011 op 20:47 | #27

    Drank of geen drank ,, te hard of niet te hard ,, eigen schuld of een ongeluk het maakt niks uit .. Gebeurd is gebeurd !! Laten we vooral blij wezen dat jullie ongedeerd zijn !! Veel succes met t verwerken hiervan.. @rob wie zit er op jou schouder ?? Opa ??

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  28. Lars
    14 juli 2011 op 21:18 | #28

    Lijkt me vrij zinloos deze discussie het is voor mij Rob en de hulpdiensten duidelijk wat er gebeurd is en het is duidelijk waardoor het kwam ik ga er verder geen moeite meer aan besteden om andere duidelijk te maken hoe het zit, altijd mensen die denken alles te weten terwijl ze niet eens in de buurt waren of enig inzicht hebben en zullen krijgen in de situatie en wat er gespeelt heeft, speculeer maar raak have fun, en geloof vooral wat je wilt geloven. Dit is het laatste wat ik hier post.

    Fijne avond mvg,

    Lars

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  29. Juffie
    15 juli 2011 op 11:44 | #29

    Volgens mij stellen mensen juist vragen om duidelijkheid te krijgen en om niet te hoeven speculeren. Je begint zelf hier met een post plaatsen, dus je had reacties kunnen verwachten. Ook reacties die je niet bevallen. Sierend is dan om je verhaal duidelijk te stellen in plaats van het schimmig houden. Dan gaan mensen juist speculeren toch!

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  30. Sammy
    15 juli 2011 op 11:54 | #30

    @juffie als je iets uitlegt bv dat Het verhaal niet klopt en je krijgt elke x reactie met : in bovenstaand verhaal dan ben je het uileggen wel een x zat! En als je een vraag stelt voor duidelijkheid moeten ze er ook geen suggesties inzetten zoals ze zullen wel te hard gereden hebben ed.. Want als je vragen stelt weet jè dus niet hoe het gebeurd is ,, hou dan ook je oordeel nog even voor je ,, Gr.

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  31. Juffie
    15 juli 2011 op 12:46 | #31

    Ik spreek voor mezelf en niet voor anderen en oordeel niet. Ik denk persoonlijk alleen niet dat de politie een arrestatie verricht voor de lol en vraag dus naar het antwoord op de onduidelijkheden aan de bijrijders voordat ik überhaupt mijn mening vorm. Suggesties, speculaties, oordelen komt je altijd tegen. Als je daar geen zin in hebt dan moet je niet op publieke sites komen. Daar gebeurt dat nou eenmaal.

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  32. Sammy
    15 juli 2011 op 13:54 | #32

    @juffie voor zo ver ik weet doen ze dat uit protocol ,, als je op straat loopt met een slokje op dan arresteren ze je ook .. Tegenwoordig pakken ze je liever 3x te vaak op als 1x te weinig .. Vandaar ook dat ze daarna konden toe kijken hoe de auto uit t water gehaald werd . Veel sterkte voor de boys en life Goes on.. Gr.

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  33. someone
    15 juli 2011 op 16:18 | #33

    nel :@someone @someone
    je weet niet waar je over praat , oordeel dan nieter was totaal geen spraken van bellen te hard rijdenen sinds wanneer mag je niet meer praten in een autodan mag je ook de radio wel uitzettener was sprake van een stoeprandje

    heb jij wel een rijbewijs?? stuurstangen breken ook als je dat STOEPRANDJE raakt wat daar langs die weg ligt of heb je daar niet aan gedacht??!!! ik weet niet waar ik over praat.. lees jij ergens in het verhaal hoe hard de personen gereden hebben?? het grappige is dat je zelf geen mening hebt in dit hele verhaal maar wel over anderen….typisch iemand die mensen blind vertrouwd in wat er staat en gezegd is!! typisch nederlands..

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  34. nel
    15 juli 2011 op 19:32 | #34

    @someone
    ik heb waarschijnlijk langer mijn rijbewijs als dat jij op deze aardkloot rondloopt.
    en ook die weg rijd ik bijna dagelijks , dus uitstekend op de hoogte van de situatie
    maar goed ik weet wat er echt gebeurt is en ga hier geen woorden meer aan vuil maken
    ik ben blij dat beide jongens er nog zijn
    oordeel maar wat jullie willen

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  35. someone
    15 juli 2011 op 20:49 | #35
  36. m
    15 juli 2011 op 23:41 | #36

    stuurstang afgebroken ????????

    echt niet kijk naar de foto’s beide wielen staan kuerig recht. Het enige wat is afgebroken is je geloofwaardigheid. ben er langs gereden de sporen op de weg liegen niet er is gewoon te hard langs de vluchtheuvel gereden

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  37. Gizu
    17 juli 2011 op 13:40 | #37

    @Lars
    Goed om te horen dat het goed gaat met jullie boys..
    Dat je werd aangehouden snapte ik ook niet sjaah.
    kan je je nummer achter laten of iets dan kunnen we gaan babbele
    gr Gizu

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  38. Marielle
    17 juli 2011 op 21:31 | #38

    Verhaal van het stoeprandje klinkt logisch daar met die vreemde knikjes in de weg…altijd lekker opletten :s en om die te missen hoef je echt niet gedronken te hebben hoor

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  39. nel
    19 juli 2011 op 09:05 | #39

    @marielle
    dank je voor deze woorden
    ik rijd ook dagelijks op deze weg
    en je hoeft zeker niet te hard te rijden
    zijn gewoon klote kronkels daar
    @gizu
    dank je jongen voor de hulp die je heb geboden
    ik ben blij dat beide jongens ernog zijn
    de jongens proberen nog je adres te achterhalen bij de politie want ze willen je zelf nog bedanken

    Meld deze reactie Meld deze reactie

  40. Gizu
    20 juli 2011 op 00:52 | #40

    @nel
    ik heb ook me tel. nummer achter gelaten maar geen belletje ontvange..
    dits me nummer als ze me willen bereiken 0684627157.
    groetjes

    Meld deze reactie Meld deze reactie

Geen reacties mogelijk.