Fietser ernstig gewond na aanrijding met Zuidtangentbus in Schalkwijk
Haarlem – Een 52-jarige fietser is woensdagochtend gewond geraakt bij een aanrijding met een Zuidtangentbus. Rond kwart voor acht stak de fietser de kruising bij de Aziëweg over en kwam daarbij in botsing met de bus. De fietser raakte daarbij ernstig gewond. Gezien de ernst van de verwondingen van het slachtoffer werd er naast twee ambulances ook een traumahelikopter opgeroepen.
Het ambulancepersoneel heeft het slachtoffer eerste hulp verleend en is vervolgens per ambulance naar het ziekenhuis overgebracht voor verdere zorg. De traumahelikopter vloog enkele rondjes boven het ongeval, maar hoefde het ambulancepersoneel niet meer te assisteren.
De Verkeers Ongevallen Analyse(VOA) is een onderzoek gestart naar de exacte toedracht van het ongeval.
Fotografie: Rowin van Diest
De fietser zal ongetwijfeld door rood zijn gereden, aangezien dat daar met grote regelmaat gebeurt.
Maar, zoals ik al bij eerdere reacties bij diverse items over de zuidtangent heb gemeld, zal ook deze chauffeur er weer alles aan gedaan hebben om z’n witte stoplicht te halen om vooral maar op tijd op de halte die hooguit 100 meter verder ligt.
Dus nogmaals maar eens een oproep doen aan de overheden om eens te gaan controleren op de snelheden die soms bereikt worden door SOMMIGE chauffeurs.
Want ook dit ongeval had weer fataal kunnen aflopen.
Ben eigenlijk inmiddels wel zeer benieuwd naar de statistieken met betrekking tot het aantal ongevallen op de vrije busbaan en dan vanaf de opening hiervan.
Denk zomaar dat we met z’n allen flink zullen schrikken van het toch wel hoge aantal.
Ze moeten dat stoplicht voor fietsers eerder plaatsen i.p.v dat het in het midden staat en alleen geld voor de openbare weg!! alhoewel de fietser de bus makkelijk aan kan zien komen en of het geluid hoort van een aankomende bus!
@Marco
daar staat toch geen stoplicht voor de bus?? tenminste als ik dat goed heb..
Het probleem is dat als de bus aankomt er enkel een rood buslichtje gaat knipperen.
Dus eigenlijk als die niet knippert heb je groen maar dit is nogal onduidelijk. En dit werkt nogal verwarring. Eigenlijk moet er een groen EN rood licht komen.
Maar ik blijf erbij..in Amsterdam wacht je ook als je een tram ziet/hoort en dit geld ook voor de bussen hier.
@oplosser?
Jazeker staat daar een stoplicht voor de bussen.
Dat zijn die kleine vierkante kastjes naast de gewone stoplichten.
Ben het overigens niet helemaal met je eerdere opmerking eens om die stoplichten voor fietsers te verplaatsen.
Ten eerste: die stoplichten staan nog vóór de openbare weg. (die moeten ze oversteken om bij de busbaan te komen ;-) )
Ten tweede: Uit ervaring weet ik dat juist op dat punt, regelmatig fietsers én voetgangers door het rode licht lopen/fietsen.
Ik heb daar namelijk al regelmatig vol in de ankers moeten gaan (met de auto) omdat er weer één doorliep of fietste.
Dit is vooral vaak het geval als het personeel van Fluor hun pauze gaan houden.
Denk als de politie daar een roodlichtcontrole zou doen voor fietsers en voetgangers dat ze aardig wat boetes kunnen uitschrijven.
Beste Marco,
Laatst heb ik het ik het ook al eens gezegd tegen jou dat de beste stuurlui aan wal staan ik loop mij mateloos te ergeren aan jou met je insinuaties dat de Chauffeurs op de Zuidtangent er alles aan doen om het witte licht te halen ik wil je dan ook bij deze uitnodigen om vanmiddag met mij mee te rijden op de Zuidtangent zodat je het eens kan zien vanuit de bus wat er allemaal door de overige verkeersdeelnemers wordt uitgespookt. Ik vertrek om 14:52 uur vanaf Haarlem station ik hoop je te zien en als je niet meegaat hou dan eens je vooroordelen over mijn collega’s voor je ze rijden niet allemaal als gekken wat nou als het een personenauto was geweest had je het dan ook weer beter geweten…?
Nogmaals Marco blijf bij je leest en heb niet zomaar je oordeel klaar….!!!!
Goedzo Fred! Eerst meegaan en kijken dan pas oordelen.
Altijd makkelijk vanuit de luie stoel te oordelen…. get a live!
Ik geef je groot gelijk Marco.
de buschauffeurs van tegenwordig denken dat ze god zijn op de weg.
@ fred. je wilt niet weten hoe vaak ik vol op mijn rem moest voor een bus terwijl ik voorrang had. misschien hebben je collega’s wat bijscholing nodig en een bril dat ze de snelheden kunnen lezen?
@Fred ik ben het met Marco eens. De chauffeurs van de Zuidtangent rijden soms als bezetenen. Ze zullen niet allemaal zo rijden, maar vaak toch wel.
Ik moet ook regelmatig in de ankers met de auto om een bus te ontwijken die geen voorrang had.
Ook het nieuwe zebrapad op de hoek Engelandlaan/Belgiëlaan wordt vaak gewoonweg genegeerd.
Ik ben het wel met Marco eens, als je hier iets leest over een ongeluk met een bus is het bijna altijd met de zuidtangent! Verder zijn de ongelukken met de zuidtangent altijd veel erger dan die met de gewone bus. Dit komt dan denk ik toch doordat de ZT harder rijdt. Volgens mij is die vrije busbaan als een soort vrijbrief voor sommige chauffeurs om gewoon keihard te rijden. Terwijl ze ook met een vrijebaan gewoon moeten uitkijken. Politie heeft ook vrijbaan maar ondanks dat kijkenze wel heel goed uit voor ze oversteken bij een kruising oid
nou laten we nu stil staan bij het slachtoffer en laat het de politie het uitzoeken wat er is gebeurd
en niet alleen de zuidagent rijd zo onbesuist ook de andere lijnen!
@Fred
Beste Fred,
Ik las helaas te laat jou reactie. Maar toch even dit, ik heb en had het over SOMMIGE chauffeurs nu en de vorige keren.
Het is net als in het overige verkeer, er zijn er altijd een paar bij die de regels aan hun laars lappen.
Ik ben er ook van doordrongen en overtuigd dat de heren chauffeurs ook regelmatig met hartkloppingen achter het stuur zitten.
Dus via deze weg wil ik dan mijn welgemeende excuus aanbieden aan de chauffeurs die wel weten hoe het moet.
Maar feit blijft gewoon dat de vrije busbaan door sommige chauffeurs nog steeds als een soort van racebaan gezien wordt, en daar blijf ik echt bij.
volgens mij zijn er daar ook geluidssignalen te horen als er een bus aankomt!! maar ik ben het er wel mee eens dat SOMMIGE chauffeurs inderdaad behoorlijk doorkachelen!! maar aan de andere kant snap ik het ook wel! ze hebben een dienstregeling die op tijd rijd! maar dan nog vind ik het niet kunnen om op dat soort punten te hard te gaan rijden!
@sapperdeflap
stel dat het je doof/slecht horend bent? dan hoor je echt niet dat getingel of wat het ook mag zijn. Zo iemand moet het hebben van dingen die te zien zijn en dan is dat lampje wat er nu hangt niet zo opvallend. Ze zouden het beter zoals bij een spoorweg overgang kunnen doen op sommige punten om meer ongelukken te voorkomen
er is een rood licht, er gaan bellen rinkelen EN het is een rechte weg. geen rare bocht waar de bus vandaan komt. je kunt ver vantevoren al even rechts en links kijken, of er iets aankomt, mocht je het verdommen naar het stoplicht te kijken.
ik ken dit stuk heel goed, en ik zie regelmatig mensen kijken, bus aan zien komen en denken er nog wel voor langs te kunnen. tja, dan kun je erop wachten
@fred
ik zou als ik jou was geen reactie meer geven op Marco, hij weet het toch namelijk altijd beter. Hij geeft ook commentaar op andere reactie van artikelen die hier staan en hij heeft altijd zijn oordeel klaar. volgens mij heeft hij gewoon niks anders te doen de hele dag.
fred je weet niet hoe vaak ik volop de rem ga als ik voor een bus rij dus blijf allert niet altijd jullie gelijk
Ik reis elke morgen met de Zuidangent en stap altijd in op dat punt ,waar vanmorgen dat ongeluk is gebeurd. Ik moet ook altijd oversteken op dat punt, maar je ziet de bus toch echt altijd van verre al aankomen, het is mij dan ook een raadsel dat deze fietser de bus niet heeft zien aankomen.
@Rob
misschien is DIT mijn werk wel Rob.
Daar komt bij dat ik toch zeker wel gewoon mijn mening mag geven??
toch raar, er zijn meerdere mensen die het met Marco eens zijn maar er wordt alleen maar gezeurd over wat die marco zegt en niet over dat die andere mensen het er mee eens zijn
Indien het slachtoffer door rood is gefietst dan valt er niks meer kwalijk te nemen van de chauffeur. Het maakt niet uit of een bus 40, 50, 60 of zelfs 70 km/h rijdt. Als je door rood gaat ben je gewoon fout en loop je het risico dat je wordt aangereden. Eigen schuld, een erg dikke bult.
Dit soort zaken moeten wat vaker zwart/wit bekeken worden. Rood is rood en daar moet je niet doorheen.
@ Fred
Ik heb een tijdje geleden langs de busbaan op de azie weg moeten werken.
Ver van te voren borden met 30 km/u geplaatst samen met werk in uitvoering.
Afzetting stond deels op de busbaan, maar denk je dat ze afremmen? Echt niet, de meeste denken gewoon dat ze boven alles staan en hebben schijt aan de snelheid. Plank gas met het ding. De politie zou er goed aan doen om snelheids controlles te doen op de zuidtangentbaan.
Aan een ieder welke gebruikt maakt van de openbare weg wil ik graag even onder ogen brengen dat er verkeersregels zijn ook op de busbaan.
Een van die regels is een fietser is een zwakkere weggebruiker en dus ook al rijdt ie door het rood, als men hem of haar aanrijdt ben je ten alle tijden fout.
Hierbij komt dan ook nog is dat de chauffeur zijn snelheid naar alle zekerheid grenzende waarscheinlijkheid te hoog was omdat hij zijn voertuig niet op tijd kon stoppen.
Maar laten we nu niet de schuld aan elkaar geven het is net als in het gewone verkeer, iedereen maakt fouten en hopelijk leren we daar iets van.
Ik hoop alleen dat de gemeente zich nu eens achter de oren gaat krabben hoe dit nu elke keer weer mogelijk is
Zelf denk ik dat er slagbomen voor de bussen op de busbaan moeten komen omdat je de snelheid eruit haald bij de bussen.
Ook wil ik de chauffeurs van de zuid tangent vragen om toch op plaatsen waar veel mensen lopen, oversteken zich bedacht zijn, want de busbaan wordt er niet mooier op met al die plaatsen waar slachtoffers zijn gevallen’
DENK MET JE HOOFD NIET MET JE VOET.
@Diemux
De bus moet zich ook gewoon aan de snelheid houden hoor! En niet denken dat hij niet fout is omdat die fietser door rood rijd
@john
Ik denk dat je beter drempels voor de bussen kan doen en mss slagbomen voor de fietsers/voetgangers
al rijd de bus 5 km/uur kan hij nog moeite hebben met afremmen als er plots wat voor hem opduikt! De bus kwam aan of reed net weg gezien het punt waar het gebeurd is…. dus een heel hoge snelheid zal de bus ongetwijfeld niet gehad hebben. en ik heb uit bronnen die aanwezig waren op het perron dat de onfortuinlijke man probeerde nog snel even over te steken….. foute keuze in dit geval!
Dat een fietser een zwakke schakel in het verkeer is en de tegenpartij altijd als schuldige gezien wordt bij een aanrijding wil niet zeggen dat het ook écht de fout is van de tegenpartij…. beetje logisch nadenken hoor…..
Het is natuurlijk heel erg dat er wederom een fietser is aangereden. Denk dat de gemeente met de politie maar eens moet kijken naar de veiligheid van t kruispunt… en niet de schuld bij de chauffeurs leggen, want voor zover ik weet, is t een vrije busbaan, waar 80 gereden mag worden…
@ steev
binnen de bebouwde kom geldt 50 ook op de busbaan.
hoger kan niet want dat veroorzaakt geluids overlast.
beste,
Ik denk dat ons land na elke gebeurtenis (ongeval ofzo) wel zo vol raakt van oplossingen en beschermende tactieken, dat er niets meer wordt overgelaten aan het menselijke verstand. Shit happends, je hebt ogen en oren om te horen en zien of er een bus aan komt. Ik denk niet dat deze persoon gehandicapt hierin is.(aangezien hij kon fietsen en dus deelneemt aan het verkeer) daarbij, sommige dingen gebeuren met een reden en lossen zichzelf op. Dit bericht heeft voldoende aandacht gehad om mensen (bus chauffeurs of andere weggebruikers) weer bewust te maken van de gevaren op de weg. Je kan niet alles voorkomen met betuttelde oplossingen zoals slagbomen, dan krijg je weer, zoals in hoofddorp dat ze niet dicht gingen en mensen ook (zonder te kijken) overstaken en aangereden werden…dus stop met oplossingen, mensen hebben het zelf in de hand en van betuttelingen worden we alleen maar zwakzinnig en denken we nergens meer zelf over na!